Planowane remonty serii tramwajów Pesa Swing w Gdańsku

Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT) planują kontynuować prace remontowe na swojej flocie tramwajów Pesa Swing. W poprzednich latach, 15 z tych pojazdów przeszło już proces modernizacji. Teraz, w najbliższym czasie, kilka następnych jednostek ma zostać poddanych renowacji, które powinny zostać ukończone jeszcze przed końcem bieżącego roku.

Tramwaje Pesa Swing zadebiutowały na gdańskich torach jesienią 2010 roku, a do końca 2011 roku dostarczono ich łącznie 35. Były to pierwsze w pełni niskopodłogowe tramwaje, jakie dotarły do Gdańska. Obecnie stanowią one około 25% wszystkich tramwajów kursujących po mieście. Po wielu latach intensywnej eksploatacji, nadszedł jednak czas na ich odnowienie. Pierwsza piątka tramwajów przeszła gruntowny remont w roku 2020, a potem doszło kolejnych 10 sztuk, które w trakcie prac zostały nieco zmodyfikowane względem swojej pierwotnej specyfikacji.

W wyniku przeprowadzonych modernizacji zmieniono wygląd zewnętrzny pojazdów, a także zainstalowano w ich wnętrzu stacje ładowania USB oraz boczne tablice informacyjne pokazujące całą trasę przejazdu. Ponadto, podczas remontu przeprowadzono renowację lub wymianę wszystkich kluczowych elementów tramwajów, takich jak układ jezdny, napędowy czy hamulcowy. Odnowione zostały również przedziały pasażerów oraz kabiny dla kierowców.

W następnej kolejności GAiT planuje przeprowadzić remont podobnego zakresu na kolejnych jednostkach. Kilka dni temu ogłoszony został przetarg na tzw. naprawę główną trzech tramwajów Pesa Swing, z opcją na remont kolejnych siedmiu. Pierwsze trzy pojazdy mają być wyremontowane do 29 listopada tego roku, natomiast jeżeli przewoźnik zdecyduje się na remont pozostałych siedmiu, prace muszą zakończyć się do 28 listopada 2025 roku. W porównaniu, remont dziesięciu tramwajów zajmuje dwa razy mniej czasu niż modernizacja jednego Bombardiera NGT-6, który wrócił na tory po dwuletniej nieobecności kilka dni temu.

GAiT oczekuje ofert od firm remontowych do 23 lipca. Istnieje możliwość, że proces przetargowy, a co za tym idzie termin realizacji zamówienia, mogą ulec wydłużeniu.

Na koniec warto dodać, że w tym roku planowane jest zakończenie prac remontowych przy pozostałych tramwajach NGT6 oraz dwóch pierwszych gdańskich współczesnych niskopodłogowców 114Na z 1997 roku.