Ożywiona debata na temat Gdańska nabrała tempa w ostatnich dniach na przedpokojach parlamentu. Cała ta sytuacja została spowodowana przez Komisję Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, która ma zamiar przeprowadzić kluczowe działania infrastrukturalne, takie jak budowa nowego mostu w mieście. Ale gdzie miałby biec ten most i jakie zadania miałby spełniać? Odpowiadamy na te pytania.
6 marca odbyło się najnowsze posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. W czasie tego wydarzenia eksperci zaznaczyli potrzebę poprawy dostępności portu dla transportu kolejowego. Jak odnotowali członkowie komisji podczas rozmów z Polską Agencją Prasową, obecna infrastruktura, chociaż efektywna, może nie być w stanie poradzić sobie ze wzrostem liczby przeładunków. Podstawową zmianą powinna być budowa dodatkowej trasy kolejowej, co umożliwi bardziej efektywne przemieszczanie towarów.
Aktualnie, wyspieszony obszar portowy w Gdańsku jest związany z resztą lądu tylko jednym mostem. Specjaliści uważają, że jest to poważny problem dla transportu, który może powodować korki i spowolnienie operacji przeładunkowych. Budowa nowego mostu kolejowego nie tylko poprawi przepływ, ale także podniesie bezpieczeństwo logistyczne i stabilność działania portu.
Port w Gdańsku jest jednym z najważniejszych punktów na mapie europejskiej logistyki morskiej. W 2023 roku obsłużył 3559 statków i przeprowadził przeładunek ponad 77 milionów ton ładunków. Dzięki działalności gdańskiego portu do skarbu państwa wpłynęło 6,6 miliarda złotych. Jednak dalszy rozwój wymaga wielomiliardowych inwestycji, które pozwolą na utrzymanie konkurencyjności na europejskim rynku.
Gdańsk jest niewątpliwie kluczowym elementem globalnego łańcucha dostaw. Nic dziwnego, że członkowie komisji wołają o natychmiastowe inwestycje w nowoczesne rozwiązania transportowe. Plany rozbudowy infrastruktury kolejowej i drogowej mają na celu dalszy rozwój portu oraz przyciągnięcie kolejnych partnerów biznesowych. Te inwestycje są kluczowe dla przyszłości regionu i całej polskiej gospodarki.