Według najnowszych doniesień z gdańskiego Urzędu Miasta, budowa trasy kolejowej określanej mianem „bajpasu kartuskiego” dobiega końca. Inwestycja ta obejmuje również utworzenie nowego przystanku kolejowego o nazwie Gdańsk Kokoszki.
Tzw. bajpas kartuski to alternatywna trasa kolejowa prowadząca z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, która przebiega względem dawnych linii kolejowych o numerach 234 i 229. W kontekście tej inwestycji Gdański Urząd Miasta potwierdził, że prace na linii kolejowej bajpas kartuski są na finiszu. Nowy przystanek Gdańsk Kokoszki jest jednym z elementów tego projektu. Polskie Linie Kolejowe zajmują się obecnie elektryfikacją i rozbudową drugiego toru na linii 201 pomiędzy Gdynią, Kościerzyną a Bydgoszczą. Dzięki bajpasowi kartuskiemu możliwe jest zachowanie stałej komunikacji między Kartuzami a Gdańskiem podczas trwania prac budowlanych.
Inwestycja w budowę „bajpasu kartuskiego” to wspólne przedsięwzięcie samorządu lokalnego i PKP, które pochłonęło ponad 150 milionów złotych. Zgodnie ze porozumieniem zawartym w roku 2019, Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. – należąca do samorządu województwa Pomorskiego – we współpracy z miastem Gdańsk miała za zadanie rekonstrukcję 1,5 kilometrowego segmentu linii nr 234 pomiędzy przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek (koszt: 43,3 miliony złotych). Te prace już zostały wykonane.
Podczas realizacji tej inwestycji planowane jest również unowocześnienie 10 przejazdów oraz przejść pieszych na trasie kolejowej. Według Urzędu Miasta w Gdańsku, te prace również dobiegają końca. Ostatnie doniesienia z PKP PLK dotyczące ukończenia projektu sugerują, że zakończenie inwestycji nastąpi jesienią bieżącego roku. Projekt obejmował również modernizację lub konstrukcję nowych peronów w miejscowościach takich jak Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła oraz Żukowo Zachodni – informuje gdański Urząd Miasta.